zavřít článek

4. Zajištění logistiky zboží

At už prodáváte cokoli, budete potřebovat zboží k zákazníkům nějak dostat. Možností máte celou řadu, můžete využít služeb mnoha přepravních firem, kurýrů nebo České pošty.

Česká pošta

V tuzemsku patří Česká pošta stále k nejčastějším způsobům přepravy, i když vzrůstá obliba i dalších společností. Pošta vlastní rozsáhlou síť poboček. Akceptuje dobírky i platby předem a její služby jsou poměrně rychlé. Díky možnostem převzetí „Balík do ruky“ a „Balík na poštu“ je odběr zboží pomocí pošty pro zákazníky ještě pohodlnější.

E-shopům fungujícím v České republice doporučujeme přepravu Českou poštou zvážit, jelikož zákazníci jsou na ni stále poměrně dost zvyklí.

Přepravní společnosti

Přidejte však k České poště ještě alternativu v podobě některé z dalších přepravních společností. Kvalita jejich služeb i cenové podmínky bývají zpravidla velmi podobné. Doručení v rámci ČR bývá většinou do druhého dne. Jsou pochopitelně firmy dražší i levnější, ty dražší zpravidla nabízejí i další služby, jako je upozornění zákazníka pomocí SMS zprávy nebo sledování balíku online – ale to je u většiny z nich už standard.

Často využívané přepravní společnosti jsou například DPD, PPL, Geis Parcel, GLS, TopTrans nebo DHL. Kvalitu jednotlivých společností lze těžko objektivně zhodnotit. Ve všech společnostech vozí a překládají balíky různí lidé, takže těžko spekulovat, která firma obecně zachází se zásilkami nejlépe. Ptejte se po konkrétních zkušenostech ve svém okolí.

Kurýrní služby

V případě, že se váš business už pěkně rozjel, je dalším krokem v dopravě nabídnout nedočkavým zákazníkům kurýrní službu (Messenger, Airway nebo např. Mesík). Kurýrní doručení je nejrychlejší a poměrně bezpečný (co do zacházení s balíkem) způsob doručování zboží. Na druhou stranu je to určitá nadstandardní služba, takže bývá dražší než běžné formy přepravy.

Osobní odběry na prodejně

V případě, že máte i kamennou provozovnu, nabídněte zákazníkům také možnost osobního odběru. Stále existuje velká část zákazníků, kteří si raději pro zboží přijde osobně. Tento způsob může být pro konkrétního zákazníka nejrychlejší, pohodlný a neplatí navíc za dopravu. Nabídnout zákazníkům možnost osobního vyzvednutí je v českém prostředí velká konkurenční výhoda, ovšem jeho provoz většinou stojí relativně dost peněz a pro začínající e-shop je to leckdy nereálné.

Osobní odběry na cizích výdejních místech

Pokud vlastní provozovnu nemáte, nebo z nějakého důvodu nechcete nabízet osobní odběr přímo u vás, je tu možnost využít výdejních míst třetích stran. Existují různé služby jako Uloženka, Zásilkovna nebo síť prodejen potravin Žabka.

Tento způsob je vhodný zejména pro e-shopy, které nemají příliš vysoké poštovné. Využití těchto služeb stojí vždy něco navíc. Ovšem nejde o závratné částky.

Kalkulace ceny přepravy

Cena přepravy nelze nějak paušálně stanovit. Zpravidla se ceny u všech přepravců počítají podle objemu zásilek, které danou službou posíláte, podle jejich váhy a rozměrů a podle dalších dodatkových služeb (například upozornění zákazníka SMS zprávou a podobně).

Tip: pokud to lze, snažte se nabízet maximálně tři varianty přepravy (Česká pošta + jedna přepravní společnost + osobní odběr). Běžný zákazník si zcela jistě vybere a vy dostanete poměrně dobré podmínky od všech společností.

V případě, že byste nabízeli přepravních firem více, „vždyť je to dobré proto, aby si zákazník mohl vybrat…“, bude to patrně jen na škodu. Kvůli malému objemu zásilek pro každou ze společností dostanete nezajímavé podmínky a budete u všech možností dražší.

Doprava jako tržba

Další výhodou nabízení méně přepravních firem je i fakt, že díky dobrým podmínkám můžete na přepravě i „vydělávat“. Není to od věci, protože do tržby z přepravy se skvěle zakombinují náklady na obalový materiál, lepenky, štítky, výplň balíků nebo na vratky při reklamacích.

Jak si tedy vybrat?

  • Doporučuji zvolit jednu přepravní společnost a k tomu zvážit přidat Českou poštu. Česká pošta je v Čechách velmi rozšířená a internetové obchody by na ni kvůli stálému zájmu ze strany zákazníků neměly zapomínat.
  • Přepravní společnosti vybírejte podle doporučení. Nelze jednoznačně říct, která zachází s balíky nejlépe, vsaďte na vlastní zkušenost.
  • Nastavte poštovné tak, abyste na každém balíku něco málo „vydělali“. Zakomponujete tak do ceny i náklady na obalové materiály, lepenky a tak dále.

Srovnání jednotlivých dopravců

Podívejte se na česká e-commerce.cz, jak si v oblíbenosti vedou konkrétní přepravci, a zjistěte, jaké jsou aktuální trendy.

Zasílání zboží

Máte e-shop a plánujete posílat zboží zákazníkům – občanům z jiných států EU? Přemýšlíte, jak to bude s DPH? Pojďme si to říct.

Jste v ČR plátce DPH

Český plátce DPH si při zasílání zboží občanům do jiného státu EU musí zjistit limit pro zasílání zboží do daného státu EU. Limit je počítán za kalendářní rok tj. od 1. 1. do 31. 12. za každý stát zvlášť.

Aktuální výši limitů pro jednotlivé státy EU lze zjistit např. z poslední stránky pokynů k vyplnění přiznání k DPH

Limity pro zasílání zboží do EU

Stát EU

Limit pro zasílání zboží

Belgie 35.000 EUR
Bulharsko 70.000 BGN
Česká republika 1.140.000 CZK *
Dánsko 280.000 DKK
Estonsko 35.000 EUR
Finsko 35.000 EUR
Francie 100.000 EUR
Chorvatsko 270.000 HRK
Irsko 35.000 EUR
Itálie 35.000 EUR
Kypr 35.000 EUR
Litva 125.000 LTL
Lotyšsko 35.000 EUR
Lucembursko 100.000 EUR
Maďarsko 35.000 EUR
Malta 35.000 EUR
Německo 100.000 EUR
Nizozemí 100.000 EUR
Polsko 160.000 PLN
Portugalsko 35.000 EUR
Rakousko 35.000 EUR
Rumunsko 118.000 RON
Řecko 35.000 EUR
Slovensko 35.000 EUR
Slovinsko 35.000 EUR
Španělsko 35.000 EUR
Švédsko 320.000 SEK
Velká Británie 70.000 GBP

* limit pro ČR se týká zasílání zboží do ČR plátcem DPH z jiného státu EU, netýká se nijak českých plátců

Vejdete se do limitu

Pokud si při zasílání zboží do daného státu EU vejdete do limitu platném v daném státě, dáváte na zboží českou DPH v příslušné české sazbě, tj. 10 %, 15 % nebo 21 %. Vykazujete běžným způsobem v ř. 1 nebo 2 (Dodání zboží nebo poskytnutí služby s místem plnění v tuzemsku) v daňovém přiznání. Tj. postupujete úplně stejně jako při posílání zboží Čechům do ČR.

Překročený limit

Překročíte-li limit pro zasílání zboží do jiného státu EU, musíte se v daném státě registrovat k dani. A to v měsíci, v němž došlo k překročení limitu. Např. když překročíte limit 35.000 EUR pro zasílání zboží na Slovensku, musíte se na Slovensku registrovat k dani, podávat slovenské přiznání a platit daň. Na faktury uvádíte slovenskou sazbu DPH.

V ČR nebudete za zasílání zboží nad limit platit žádnou českou DPH a v českém přiznání k DPH uvedete zasílání zboží do jiného státu EU na ř. 24 - Zasílání zboží do jiného členského státu.

Posílání zboží do EU podnikatelům - neplátcům daně


Postupujete stejně jako v případě zasílání zboží nepodnikatelům. Jiný režim bude pouze, pokud zboží do EU posíláte podnikatelům - plátcům daně v jiném státě.

Přičemž podnikatel neplátce si musí hlídat limit pro pořízení zboží z jiného státu EU, od jehož překročení se stává osobou identifikovanou k dani. V ČR je tento limit 326 tisíc Kč za kalendářní rok. To znamená, že pokud český podnikatel neplátce pořídí v daném kalendářním roce zboží za víc než 326 tisíc Kč, musí se registrovat na finančním úřadě jako tzv. osoba identifikovaná k dani. Z pořízení zboží nad limit bude muset platit daň. Svému dodavateli oznámí, že se stal identifikovanou osobou, sdělí mu svoje DIČ a bude dostávat zboží bez DPH. DPH odvede sám v příslušné české sazbě – 10 %, 15 % nebo 21 %. Pro obchody v rámci v ČR bude identifikovaná osoba dále vystupovat jako neplátce.

Obráceně se může stát, že váš zákazník vám oznámí, že se stal osobou identifikovanou k dani popř. plátce, sdělí vám své DIČ a od té doby se k němu nebudete chovat jako k občanovi resp. neplátci DPH, ale jako k plátci DPH.

Jste v ČR neplátce

Neplátce podobně jako plátce hlídá limity pro zasílání zboží do jednotlivých zemí. Dokud je pod limitem pro zasílání zboží do daného státu, počítá zasílání zboží do českého obratu pro povinnou registraci k DPH – 1 mil. Kč za 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců (pozor ne kalendářní rok). Do obratu pro registraci k DPH v ČR se počítají veškerá plnění dohromady tj. celkem prodej zboží případně i služeb do ČR a do všech zemí EU pod limit. Po překročení limitu pro registraci plátce v ČR (1 mil Kč za 12 měsíců) se stává plátcem DPH v ČR. A postupuje podle výše uvedeného návodu pro plátce.

Pokud dojde při zasílání zboží do jiného státu EU k překročení limitu pro zasílání zboží v daném státě, musí se český neplátce registrovat k dani v daném členském státě a plnit si tamní daňové povinnosti. Může nastat situace, kdy bude podnikatel v ČR neplátce, ale v jiném státě EU např. na Slovensku bude plátce z důvodu překročení limitu pro zasílání zboží.

Chcete posílat zboží do EU podnikatelům – plátcům daně? O tom si povíme zase příště.

Autorem článku je

Miroslav Uďan Zakladatel Shoptet.cz
www.shoptet.cz

To chci sdílet:

 
 

Založte si zcela ZDARMA na zkoušku testovací e-shop v naší službě Shoptet.cz

Nevyplňujte toto pole:
 

Diskuze

  • Katka SHOPTET.cz napsal:
    16.9.2015 15:56
    Článek jsme rozšířili o informace, jak je to s DPH při zasílání zboží občanům z jiných států EU. Odpovědět

  • Jan - Elogistics.cz napsal:
    17.10.2014 14:58
    Dobrý den, připravil jsem srovnání pro rok 2014: http://www.elogistics.cz/srovnani-kuryrnich-dopravcu/. Katka měla pravdu, došlo jen k nepatrným změnám a dopravci převážně ceny drží. Snad jim to vydrží i pro příští rok ;-). Odpovědět

  • Niky napsal:
    17.6.2014 00:36
    Velice dobře vypracované srovnání. Chtěla bych se jen zeptat, zda je k dispozici i srovnání pro letošní rok 2014. Jinak chválím tento web. Odpovědět

    • Katka SHOPTET.cz napsal:
      17.6.2014 10:35
      Dobrý den, Niky, děkujeme, jsme rádi, že se Vám web líbí. Snad Vám bude přínosem. Srovnání pro letošní rok jsme nedělali a zatím ani neplánujeme. Myslím si však, že odlišnosti oproti loňské tabulce nebudou nijak diametrální, proto bych se nebála pro představu vycházet i nadále z této tabulky. Odpovědět

 

Přidat komentář

 
Vaše jméno
Nevyplňujte toto pole:
E-mail
Zpráva
Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů

Loader

 
Průvodce úspěšného eshopaře